Training Heldere e-mails schrijven
leer e-mails schrijven met een kop en een staart
Een praktische groepstraining voor iedereen die een mail wil leren schrijven met een kop en een staart.
- Duur: 1 dagdeel van 3 uur
- Vorm: online of bij jou op kantoor
- Prijs: op aanvraag
Wat heb ik te bieden?
Wat je leert in de training 'Heldere e-mails shrijven'
- Je zet je boodschap meteen in het begin van je mail en eindigt met de ‘call to action’
- Je leert hoe je jouw boodschap formuleert in heldere taal, zonder ambtelijke prietpraat
Wat staat er op het programma van deze training?
- Kort en krachtig je boodschap formuleren
- Een perfecte inleidende alinea schrijven en een ‘hoe nu verder’ aan het eind
- Een duidelijke opbouw maken met korte alinea’s en passende kopjes
- Helder formuleren zonder ingewikkelde constructies
- Je maakt diverse schrijfopdrachten en geeft je collega’s feedback op hun teksten
Sluit deze training niet aan op wat je nodig hebt? Kijk dan ook eens bij de training Schrijfvaardigheid/Begrijpelijke taal (B1).
Wat eerdere deelnemers over deze training schreven
“Erg fijne docent en heel begripvol. Ze zorgt ook voor goede interactie tussen de deelnemers.”
Medewerker ARAG
“Handige tips en tops meegenomen.”
Medewerker ARAG
Even kort over 'watermeloenwoorden'
Naast B1-taal is er nog een ander element waar je als schrijver van een tekst rekening mee moet houden: de eenduidigheid in betekenis. Als je aan tien mensen vraagt om een watermeloen te omschrijven, dan zeggen ze alle tien: “Oh, die is groot en rond en groen. En van binnen rood met zwarte pitjes.” We zouden in onze teksten alleen maar watermeloenwoorden* moeten gebruiken, zodat we allemaal hetzelfde bedoelen. De praktijk is anders. Als een arts bijvoorbeeld zegt: “U wordt nog drie maanden na de ingreep vervolgd”, dan denkt de patiënt aan iets heel anders dan zijn dokter. En wat dacht je van: noodweer, instrumenten, eiwit… zijn dit watermeloenwoorden?
*met dank aan Ionica Smeets